Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-26

Płatnik 5.01.001

czyli jak płynnie przejść na nową wersję programu
Wprowadzenie
Kolejne zmiany przepisów dotyczące systemu ubezpieczeń społecznych, jak również rozszerzenie obowiązku przekazu elektronicznego dokumentów do ZUS na firmy rozliczające więcej niż 5 osób ubezpieczonych, wymusiły kolejną zmianę programu „Płatnik”. Tym razem jednak nie jest to zmiana kosmetyczna, polegająca tylko na dodaniu kolejnych kodów czy algorytmów wyliczeniowych.
Obecnie mamy do czynienia z zupełnie nową szatą programu „Płatnik”. Nowy program, nazywany „Płatnikiem II” (w wersji 5.01.001), zawiera daleko idące zmiany w porównaniu do poprzednich wersji programu.
Podstawowe różnice:
• Funkcjonowanie nowego programu zostało oparte na zasadach pracy bazy danych. Zapewnia to m.in. równoczesny dostęp do bazy programu z kilku stacji roboczych.
• Nastąpiła integracja „Płatnika” i „Płatnika Przekaz Elektroniczny” w jeden program. Rewolucyjne zmiany w tym względzie wykluczą przypadkowe wysyłanie zestawów zawierających tzw. drzewka, czyli ciągi dokumentów już wcześniej wysłanych do ZUS, oraz zautomatyzują wysyłkę i usprawnią uaktualnianie bazy o nowe certyfikaty jednostki ZUS i listy certyfikatów unieważnionych.
• Przystosowano program do wymagań ustawy o ochronie danych osobowych. Baza otwierana jest na hasło, programem zarządza administrator z wszelkimi uprawnieniami, a dodani użytkownicy mają ograniczone prawa w programie.
• Wprowadzono kartoteki ubezpieczonych, obok istniejącego wcześniej rejestru płatników, czyli zgromadzono dane o wszystkich pracownikach w jednym miejscu.
• Wprowadzono zmiany merytoryczne, czyli nowe kody obowiązujące od 1 października br. oraz dostosowano program do zmian, które nastąpiły od 1 kwietnia br. w związku z utworzeniem Narodowego Funduszu Zdrowia.
Równolegle zmieniają się zasady uzyskiwania certyfikatów do przekazu elektronicznego. Cała procedura została uproszczona. Teraz dzięki łączności Punktu Rejestracji z Centrum Certyfikacji płatnik dostanie certyfikat od razu, jako odpowiedź na wniosek w01, w jednostce terenowej ZUS. Równolegle Centrum Certyfikacji wyśle komunikat z certyfikatem na adres poczty elektronicznej podmiotu starającego się o przekaz elektroniczny dokumentów.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00