comment
Artykuł
Data publikacji: 2002-06-29
Informacja dodatkowa w regulacjach z zakresu rachunkowości
Informacja dodatkowa jest obowiązkową częścią sprawozdania finansowego, podobnie jak bilans oraz rachunek zysków i strat. Cechami wyróżniającymi informację dodatkową na tle pozostałych składników sprawozdania finansowego jest jej niesformalizowany charakter oraz otwarty katalog informacji.
Osoba odpowiedzialna w jednostce za sporządzanie informacji dodatkowej musi podjąć następujące decyzje:
• jakie informacje, poza wymienionymi wprost w ustawie o rachunkowości oraz innych przepisach, należy uwzględnić w informacji dodatkowej;
• jaka forma prezentacji będzie najlepsza i najbardziej czytelna (w dużym stopniu zależy to od charakteru i zakresu wiadomości przedstawianych w informacji dodatkowej).
Informacja dodatkowa według ustawy o rachunkowości
Ustawodawca poświęcił informacji dodatkowej art. 48 ustawy o rachunkowości oraz część jej załącznika oznaczonego numerem 1. Zgodnie z brzmieniem art. 48 informacja dodatkowa składa się z wprowadzenia do sprawozdania finansowego oraz dodatkowych informacji i objaśnień.
Informacja dodatkowa powinna zatem zawierać istotne dane i objaśnienia niezbędne do tego, aby sprawozdanie finansowe, jak nakazuje art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiało sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. Rzetelnie - czyli w sposób zgodny ze stanem faktycznym, jasno - a więc w sposób czytelny, pozwalający odbiorcy na jednoznaczną ocenę informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym. W tym miejscu ujawnia się szczególna funkcja informacji dodatkowej - swoistego komentarza do pozostałych części sprawozdania finansowego.
Pozostało 85% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right