Data publikacji: 13.01.2000
Problemy z udzielaniem rabatów - aspekt księgowo-podatkowy
Problemy z
udzielaniem rabatów aspekt księgowo-podatkowyUdzielanie rabatów należy do elementów strategii rynkowej coraz powszechniej stosowanej przez firmy handlowe i
produkcyjne. Pojęcie rabatu nie zostało zdefiniowane w prawie podatkowym. Mianem tym określa się różne formy preferencji, głównie cenowych, stosowanych przede wszystkim wobec nabywców, którzy kupują dużo lub szybko płacą bądź płacą gotówką.R
abat jest w zasadzie obniżką ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo albo kwotowo. Czasem jednak przybiera postać dodatkowej ilości towaru (tzw. rabat towarowy) w stosunku do objętej fakturą, a niekiedy również formę bonusów, czyli premii pieniężnych wypłacanych przez sprzedawcę po przekroczeniu określonej ilości zakupionych towarów.
Dopuszczalność lub obowiązek
udzielania rabatówStosowanie rabatów może jednak w
niektórych przypadkach stwarzać pewne wątpliwości lub problemy natury podatkowej, o czym będzie mowa.
Najogólniej rabaty można podzielić na:
l
prawnie dozwolone (dopuszczalne) orazl
o charakterze obowiązkowym.Prawnie dozwolone są praktycznie wszelkie formy obniżenia ceny sprzedaży, z
wyjątkiem sytuacji wskazanych w ustawie o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym. Dopuszczalność udzielania rabatów wynika bowiem z ogólnie obowiązującej zasady swobody umów w obrocie gospodarczym, wyrażonej w art. 3531 Kodeksu cywilnego, która mówi, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.Rabaty obowiązkowe są skutkiem wymogów prawa cywilnego. Zgodnie z
przepisami Kodeksu cywilnego, po wystąpieniu wady fizycznej lub prawnej rzeczy, kupujący w ramach rękojmi może żądać od sprzedawcy obniżenia ceny (art. 560 § 1 i 3 k.c.). Także z ustawy o cenach wynika obowiązek obniżenia ceny (udzielenia rabatu) przez sprzedawcę w razie: