Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-07-01

Corporate governance: Komitet audytu w radzie nadzorczej spółki publicznej

W dniu 15 grudnia 2004 r. Rada i Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych przyjęły nową wersję zbioru zasad ładu korporacyjnego - „Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005” (zwanego również „Kodeksem Dobrych Praktyk”)1, opracowanego przez Komitet Dobrych Praktyk - Forum Corporate Governance. Za dobrą praktykę korporacyjną uznano m.in. tworzenie w ramach rad nadzorczych spółek publicznych wyspecjalizowanych komitetów, w tym w szczególności tzw. komitetu audytu. Niniejsze opracowanie ma na celu bliższe przedstawienie funkcji i zadań tego komitetu na tle regulacji praw obcych oraz zaleceń Komisji Europejskiej.

dr KRZYSZTOF OPLUSTIL
adiunkt w Katedrze Polityki Gospodarczej UJ
I. Wprowadzenie
Kodeks Dobrych Praktyk (dalej: KDP) ma charakter tzw. miękkiego prawa: Spółki, których akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, obowiązane są, zgodnie z § 22a ust. 2 i 3 regulaminu GPW S.A., do opublikowania i corocznej aktualizacji oświadczenia dotyczącego przestrzegania w spółce zasad ładu korporacyjnego, w tym do wyjaśnienia, które spośród przyjętych zasad nie są przestrzegane i z jakich przyczyn (tzw. reguła dostosuj albo wyjaśnij). Impulsem dla dokonania ostatniej nowelizacji KDP było m.in. uchwalenie przez Komisję Europejską dwóch nowych zaleceń w zakresie ładu korporacyjnego, odnoszących się do tzw. niezależnych dyrektorów i komitetów rady oraz do zasad wynagradzania dyrektorów2. Pod wpływem zalecenia Komisji Europejskiej wprowadzono do KDP m.in. zasady odnoszące się do składu i zadań komitetu audytu.
Regulacje KDP w tym zakresie są jednak bardzo fragmentaryczne. Zgodnie z nowym punktem 28 KDP regulamin rady nadzorczej powinien przewidywać powołanie co najmniej dwóch komitetów: komitetu audytu i komitetu wynagrodzeń, oraz szczegółowo określać ich zadania. W skład komitetu audytu powinno wchodzić co najmniej dwóch członków niezależnych oraz przynajmniej jeden posiadający kwalifikacje i doświadczenie w zakresie rachunkowości i finansów. Komitety powinny składać całej radzie nadzorczej roczne sprawozdania ze swojej działalności, które spółka powinna udostępnić akcjonariuszom. Ponadto punkt 20 lit. d KDP stanowi, iż w spółkach, w których jeden akcjonariusz posiada pakiet akcji dający ponad 50 proc. ogólnej liczby głosów, rada nadzorcza powinna liczyć co najmniej dwóch niezależnych członków, w tym niezależnego przewodniczącego komitetu audytu, jeśli taki komitet został ustanowiony. Do zadań komitetu audytu pośrednio odnosi się jedynie punkt 43 KDP, przewidujący, iż wybór podmiotu pełniącego funkcję biegłego rewidenta powinien być dokonany przez radę nadzorczą po przedstawieniu rekomendacji komitetu audytu lub przez walne zgromadzenie po przedstawieniu rekomendacji rady nadzorczej zawierającej rekomendacje komitetu audytu. Dokonanie przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie innego wyboru niż rekomendowany przez komitet audytu powinno zostać szczegółowo uzasadnione.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00