Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2015-11-24

Sporządzenie sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych. Aby księgi można było uznać za prawidło prowadzone, powinny one zapewniać:

● kompletność - powinny być w nich ujęte wszystkie zdarzenia gospodarcze jednokrotnie, bez zbędnych luk, w dający się udowodnić sposób,

● prawidłowość - zapisy w księgach powinny wiernie wyrażać treść operacji gospodarczych, zgodnie prawdą i prawem,

● terminowość - zdarzenia gospodarczego powinny być ujęte we właściwych okresach sprawozdawczych,

● uporządkowane ujęcie zdarzeń gospodarczych - wszelkie zdarzenia powinny być ujęte w porządku chronologicznym (w dzienniku) i systematycznym (na właściwych kontach),

● sprawdzalność - możliwość sprawdzenia prawidłowości zapisów w księgach rachunkowych na podstawie dowodów źródłowych (faktur i innych dokumentów księgowych) i wykazanych obrotów i sald kont księgowych oraz poprawności działania przyjętych procedur księgowych,

● niezmienność - dowody stanowiące zapisy księgowe nie mogą być zmieniane w sposób uniemożliwiający sprawdzenie ich pierwotnej wartości.

Jak już wcześniej wspomniano, zamknięcie ksiąg rachunkowych następuje w czterech etapach:

Etap I - zapewnienie kompletności ksiąg rachunkowych i ich formalnej poprawności

Etap II - sprawdzenie realności danych figurujących w księgach rachunkowych poprzez porównanie ich ze stanem rzeczywistym ustalonym podczas inwentaryzacji

Etap III - dokonywanie weryfikacji i aktualizacji aktywów i pasywów poprzez ich wycenę na dzień bilansowy

Etap IV - uzupełnienie zapisów ksiąg rachunkowych, po wstępnym zamknięciu ksiąg rachunkowych a przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego, jeśli zaistniała uzasadniona potrzeba dokonania zmian.

W celu upewnienia się, że wszystkie kwoty z księgach rachunkowych zostały poprawnie ujęte, należy dokonać uzgodnienia zestawienia obrotów i sald księgi głównej z:

● obrotami dziennika (lub zestawienia dzienników częściowych),

● obrotami i saldami kont sald księgi głównej (syntetyka),

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00