Artykuł
Dofinansowanie w księgach rachunkowych
Dofinansowania dla pracodawców stanowią specyficzną formę wsparcia wymagającą szczególnego ujęcia i prezentacji w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym. Na gruncie przepisów podatkowych oraz przepisów o rachunkowości skutki otrzymania dotacji mogą różnić się od siebie - w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone.
Ujmowanie ich w księgach rachunkowych zależy od tego, czy jest to dotacja do aktywów czy jest to dopłata do przychodów.
1. Ogólne zasady ewidencji dofinansowań
Ujmowanie w księgach rachunkowych otrzymanych dotacji zależy od tego, czy jest to dotacja do aktywów czy jest to dopłata do przychodów.
Dotacje do aktywów mają na celu finansowanie aktywów trwałych, a dokładnie ich zakup, wytworzenie, budowę bądź ulepszenie. Pozyskanie i prawidłowe rozliczenie tego rodzaju dotacji jest uzależnione od wydatkowania jej środków zgodnie z ich przeznaczeniem, czyli rodzajem aktywów objętych dotacją, miejscem ich przechowywania lub okresem, w którym powinny być zakupione, wytworzone lub użytkowane. W tej grupie mieszczą się m.in. dotacje na refundację:
● kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy,
● kosztów wyposażenia stanowiska pracy stworzonego dla osoby niepełnosprawnej,
● kosztów związanych z adaptacją urządzeń, zakupu urządzeń i oprogramowania do potrzeb pracowników niepełnosprawnych
oraz wszelkie dotacje, które skutkują nabyciem lub wytworzeniem środka trwałego.
Natomiast dotacje do przychodów przeznaczone są na finansowanie bieżącej działalności operacyjnej jednostki, w tym sprzedaż produktów i towarów oraz świadczenie usług. W tej grupie mieszczą się z kolei m.in. dotacje na:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right