Artykuł
Zwolnienia od pracy
Zwolnienie pracownika od pracy, czyli zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy, jest obowiązkiem pracodawcy, jeżeli wynika z przepisów kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa.
Kodeks pracy przewiduje zwolnienie np. na poszukiwanie pracy w okresie wypowiedzenia umowy o pracę, na badania lekarskie czy w związku z wychowywaniem dziecka do lat 14. Innym często spotykanym zwolnieniem od pracy jest zwolnienie udzielane na załatwienie spraw związanych ze sprawami osobistymi lub rodzinnymi pracownika, potocznie zwane "urlopem okolicznościowym".
W okresie swojej pracy zawodowej pracownik z pewnością skorzysta ze zwolnienia lekarskiego. Choroba pracownika wiąże się z ryzykiem pracodawcy i okoliczność przebywania pracownika na zwolnieniu nie może wywoływać negatywnych dla niego konsekwencji. Jednak czasem zdarza się, że pracownicy nadużywają zwolnień lekarskich lub też, przebywając na zwolnieniu, nie korzystają z niego zgodnie z jego przeznaczeniem. W razie pojawienia się wątpliwości pracodawca ma prawo przeprowadzenia kontroli pracownika na zwolnieniu i jeżeli nieprawidłowości potwierdzą się, może podjąć dalsze kroki prawne.
W niniejszej publikacji omawiamy w praktyczny sposób kwestie związane ze zwolnieniami od pracy. Prezentujemy również tematykę wykorzystywania zwolnień lekarskich przez pracowników. Z pewnością opracowanie to okaże się przydatne i potrzebne zarówno pracodawcom, jak i pracownikom.
Praktyczne aspekty zwolnienia pracownika od pracy
Nieobecność pracownika w miejscu pracy jest dopuszczalna, gdy zwolniono go z obowiązku świadczenia pracy albo gdy zaistnieją okoliczności uniemożliwiające mu stawianie się do pracy i jej wykonywanie.
Chociaż zwolnienie pracownika od pracy jest uzależnione od decyzji pracodawcy, to ma on jednak obowiązek zwolnić pracownika od pracy w przypadkach wskazanych w kodeksie pracy, aktach wykonawczych do kodeksu lub innych przepisach prawa.
Nieobecność w pracy pracownika może wynikać z sytuacji, których nie można było wcześniej przewidzieć, np. choroba pracownika lub członka jego rodziny. W takich przypadkach pracownik ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia pracodawcy o swojej nieobecności i przedstawienia odpowiednich dokumentów usprawiedliwiających.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right