Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-01-12

Wszystko o amortyzacji

Prawidłowe naliczanie amortyzacji jest jednym z podstawowych warunków właściwego ustalenia wyniku finansowego oraz podstawy opodatkowania. Wynika to z faktu, że obecnie przedsiębiorstwa powszechnie wykorzystują środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o znacznej wartości. Amortyzacja jest więc często najwyższym składnikiem kosztów i nawet stosunkowo niewielkie błędy w jej naliczaniu mogą mieć duży wpływ na wynik.

Stan prawny na 5 stycznia 2010 r.

EWA LESZCZYŃSKA, RAFAŁ KOŚLACZ, TOMASZ KRYWAN, LIDIA MICHALSKA, KRYSTYNA MICHALUK, MAREK PIOTROWSKI

Opracował PRZEMYSŁAW MAŃKO

WYŚLIJ PYTANIE

pgp@infor.pl

Odróżnić należy odpisy umorzeniowe dokonywane dla potrzeb ustawy o rachunkowości od amortyzacji podatkowej. Wynika to z odrębnych celów prawa bilansowego i podatkowego. Celem rachunkowości jest rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki oraz jej wyniku finansowego. Odpisy amortyzacyjne, dokonywane według zasad określonych w ustawie o rachunkowości, powinny odzwierciedlać zużycie danego składnika majątku oraz przedstawiać jego ekonomiczną wartość. Cele amortyzacji podatkowej nie są tak jednoznaczne. Zasadniczy cel jest podobny, czyli ustalenie zasad, na jakich dany środek trwały czy też wartość niematerialna i prawna może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Poza tym przepisy dotyczące amortyzacji są często elementem polityki podatkowej państwa, spełniają funkcję ulg inwestycyjnych mających na celu pobudzenie rozwoju przedsiębiorstw. Także w przedsiębiorstwie ustalanie zasad amortyzacji jest elementem planowania podatkowego tej jednostki (odpowiednie dobranie metod i stawek amortyzacyjnych).

Środki trwałe i metody ich amortyzacji

Środki trwałe to składniki majątku firmy, których ewidencja stwarza najwięcej problemów, ponieważ przepisy bilansowe i podatkowe różnią się w tej kwestii. Rozbieżności te dotyczą zasad wyceny i amortyzacji środków trwałych.

Ewidencja majątku trwałego

W zasadzie aby prawidłowo wykazywać środki trwałe w sprawozdaniach finansowych oraz rozliczać podatek dochodowy, powinno się prowadzić dwie ewidencje księgowe - bilansową i podatkową. Chociaż niektóre programy komputerowe są przystosowane do prowadzenia takich ewidencji, jednak dla większości firm jest to kłopotliwe. Nie zmienia to jednak faktu, że należy tak prowadzić ewidencję majątku trwałego, aby zapewnić prawidłowe rozliczenie się z urzędem skarbowym oraz prawdziwie i rzetelnie pokazywać rzeczowy majątek trwały w sprawozdaniu finansowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00