Artykuł
Jak wygrać przetarg
Prawo zamówień publicznych jest dziedziną, która potrafi przynieść przedsiębiorcom bardzo duże zyski w krótkim czasie. Dla firm z sektora MSP często wygranie jednego przetargu zapewnia byt na długie miesiące, tym bardziej że Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego to sprawdzeni, wiarygodni i co najważniejsze terminowi płatnicy. Dodatkowy impuls do startowania w przetargach płynie z trudnej sytuacji gospodarczej. Stałe źródło dochodów i pewny kontrakt to dla wielu przedsiębiorców rzecz bezcenna. Powstają nawet firmy, które specjalizują się tylko w zleceniach przeprowadzanych w trybie prawa zamówień publicznych.
Stan prawny na 3 listopada 2009 r.
Adam Malinowski - radca prawny
W kolejnym "Poradniku" omawiamy praktyczne stosowanie przepisów o zamówieniach publicznych, które ostatnio znów zostały pokaźnie znowelizowane. Omawiamy specyfikację istotnych warunków zamówienia, postępowanie ofertowe wraz ze złożeniem wadium i sam przetarg. Radzimy, jak w praktyce przygotować się do przetargu i jak odnieść sukces, składając najbardziej konkurencyjną ofertę. Omawiamy wreszcie tryb odwoławczy - postępowanie protestowe i przed Urzędem Zamówień Publicznych. Wszystko po to, by umożliwić Państwu odniesienie końcowego sukcesu, czyli zwycięstwa w procedurze przetargowej. Uczestnictwo w postępowaniu przed urzędem wymaga bowiem od oferenta ciągłej czujności. Nie oznacza to oczywiście konieczności korzystania z usług profesjonalnych pełnomocników, ale raczej stan ciągłej gotowości. Złożone w odpowiednim momencie pismo może bowiem odwrócić losy sprawy i zapewnić końcowy sukces. Po lekturze "Poradnika" z pewnością będzie to łatwiejsze.
Zamawiający
Przed przystąpieniem do przetargu powinniśmy dobrze poznać zamawiającego, bo od jego struktury i potrzeb zależy rozstrzygnięcie przetargu. Warto wiedzieć, że możemy interweniować już na bardzo wstępnym etapie procedury i np. wpływać na skład komisji przetargowej.
Komisja przetargowa i wyłączenie jej członków
Podstawowy wpływ na wybór konkretnej oferty ma komisja przetargowa. Jest ona powoływanym do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert. Kierownik zamawiającego może także powierzyć komisji dokonanie innych czynności. Komisja przetargowa w szczególności przedstawia kierownikowi propozycje wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty oraz wyboru najkorzystniejszej oferty, a także występuje z wnioskiem o unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia (art. 20 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2009 r. nr 91, poz. 742; dalej "p.z.p."). Komisja składa się Określa on też organizację, skład, tryb pracy oraz zakres obowiązków członków komisji, mając na celu zapewnienie sprawności jej działania, indywidualizacji odpowiedzialności członków za wykonywane czynności oraz przejrzystości prac. Niewiele osób wie, że po spełnieniu pewnych przesłanek można uzyskać wpływ na skład komisji przetargowej. Jest to aktualne zwłaszcza w mniejszych urzędach i miejscowościach, gdzie bardzo często te same podmioty gospodarcze po raz kolejny stratują w przetargu prowadzonym przez tę samą komisję. Powoduje to realne zagrożenie, że przetarg nie będzie do końca obiektywny. Zaradzić ma temu instytucja wyłączenia osoby prowadzącej przetarg z postępowania. Wykonawca może w każdym czasie złożyć u kierownika zamawiającego stosowny wniosek. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu, jeżeli:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right