comment
Artykuł
Data publikacji: 2007-10-23
Podróże służbowe
Podróże służbowe są jednym z najważniejszych zagadnień łączących się z wykonywaniem pracy. Razem ze szkoleniami i dyżurami tworzą katalog pojęć powiązanych z czasem pracy, które w praktyce budzą kontrowersje zarówno po stronie pracodawcy jak i pracownika.
Stan prawny na 16 października 2007 r.
Sylwia Gortyńska
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
Jak wiadomo, wraz z rozwojem gospodarczym zmieniają się zasady podróżowania, zmieniają się też cele i częstotliwość delegacji, co dodatkowo w dzisiejszych czasach umożliwia łatwość i szybkość przemieszczania oraz dostępność środków transportu. Trudno sobie obecnie wyobrazić dynamicznie działające przedsiębiorstwo, które nie wysyła pracowników w podróże służbowe wewnątrz kraju, czy choćby na teren całej Unii Europejskiej.
W „Poradniku” omawiamy szeroko zagadnienie podróży służbowych, w tym przybliżamy temat czasu pracy oraz szczegółowo opisujemy delegacje z podziałem na krajowe i zagraniczne. Dodatkowo udzielamy wielu praktycznych i szczegółowych porad, mając także na uwadze fakt, że delegacja pracownika wiąże się z koniecznością odpowiedniego udokumentowania i rozliczenia kosztów. Z tego względu przy okazji omawiania tematyki podróży służbowych zatrzymujemy się nad ich rozliczeniami wraz z aspektami podatkowymi i ubezpieczeniowymi. Na aktualnych przykładach pokazujemy, jak obliczać wydatki poniesione w podróży. Walor praktyczny naszej publikacji z całą pewnością podkreśla zamieszczone w niej orzecznictwo sądów i organów podatkowych, obowiązujące stawki i wskaźniki. Do lektury zachęcamy zarówno właścicieli firm, księgowych, jak i pracowników.
Istota podróży służbowej
Ustalenie definicji podróży służbowych jest kluczowe dla naszych dalszych rozważań. Z samym pojęciem ściśle łączy się określenie miejsca pracy, na co bezpośredni wpływ ma specyfika wykonywanej pracy.
Definicja delegacji
Na gruncie uregulowań ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2007 r. nr 181, poz. 1288) zawartych w art. 77 § 1 podróżą służbową jest wykonywanie przez pracownika zadania poleconego przez pracodawcę poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub stałe miejsce zamieszkania pracownika. Dodatkowo istotne jest, by realizacja polecenia odbywała się w terminie i miejscu zgodnym z tym, jakie zawarto w poleceniu wyjazdu służbowego. Natomiast podróżą służbową poza granice kraju jest wykonywanie zadania określonego przez pracodawcę poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika. Natomiast stałe miejsce nie musi być związane z siedzibą pracodawcy (wyrok SN z 30 maja 2001 r., sygn. akt I PKN 424/00, OSNP z 2003 r. nr 7, poz. 172).
Pozostało 97% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka