Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-04-17

Jak ustrzec się nieuczciwych kontrahentów

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorcy zmagają się z różnymi problemami typu: jak znaleźć rynek zbytu dla swoich produktów bądź usług, co zrobić, aby nie stracić klientów, jak pozyskać nowych, jak zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku. W praktyce okazuje się jednak, iż zagadnienia te nie zawsze są największym problemem podmiotów aktywnych gospodarczo. Często zdarza się bowiem, że po kampanii marketingowej, przedstawieniu atrakcyjnej oferty, zdobyciu klienta, czyli zaangażowaniu wielu środków oraz poświęceniu czasu, przedsiębiorca nie uzyskuje zapłaty za wykonaną usługę bądź sprzedany towar. Powody braku zapłaty mogą być różne: trafimy na nieuczciwego kontrahenta, który z premedytacją chce nas oszukać, nasz kontrahent z przyczyn od niego niezależnych utraci płynność finansową, okoliczności zewnętrzne spowodują, że podmiot, z którym zawarliśmy transakcję, uważa, że nie ma obowiązku uiszczenia zapłaty, np. jego zdaniem usługa została źle wykonana, towar nie dotarł do odbiorcy itp. Brak zapłaty powoduje dalekosiężne konsekwencje dla przedsiębiorcy - nie może on realizować swojej działalności ze względu na brak środków, popada w zadłużenie wobec swoich kontrahentów. Nie można także zapominać o fakcie, iż współpraca z nierzetelnym podmiotem nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązków wobec organów podatkowych.

Stan prawny na 2 kwietnia 2007 r.
Renata Jęsiak, Wojciech Jęsiak
pgp@infor.pl
WYŚLIJ PYTANIE
Jak sprawdzić nowego kontrahenta
Prowadząc działalność gospodarczą, należy mieć świadomość, że o końcowym sukcesie, tj. uzyskaniu zapłaty za wykonaną usługę lub dostarczony kontrahentowi towar, decydują czynności podjęte na początkowym etapie współpracy - jeszcze przed zawarciem umowy. Im lepiej się do transakcji przygotujemy, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że zostaniemy oszukani bądź że z przyczyn niezależnych od naszego partnera nie uzyskamy wynagrodzenia.
Jeśli podejmujemy współpracę z nowym podmiotem, to przede wszystkim winniśmy zdobyć wiedzę na jego temat. Pomocne w tym będą tzw. dokumenty stanowiące, tj. odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) w przypadku spółek bądź zaświadczenie z Ewidencji Działalności Gospodarczej (EDG) w przypadku podmiotów prowadzących indywidualną działalność gospodarczą; zaświadczenie o nadaniu NIP oraz REGON. Są to podstawowe dokumenty, które każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą winien nam dostarczyć. Należy pamiętać o sprawdzeniu aktualności dokumentów. Generalnie przyjmuje się za aktualne dokumenty wystawione nie później niż trzy miesiące przed okazaniem. Sam zaś fakt nieprzekazania nam tychże dokumentów - a precyzyjniej mówiąc, ich potwierdzonych za zgodność z oryginałem kserokopii (szczególnie gdy o ich przedłożenie prosiliśmy) - winien być dla nas sygnałem świadczącym co najmniej o nierzetelności potencjalnego kontrahenta.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00