Data publikacji: 2005-07-05
Rozstrzyganie sporów między firmami
W życiu każdej firmy bardzo ważne jest utrzymanie dobrych kontaktów z kontrahentami. Nie zawsze jest to możliwe. Na porządku dziennym są więc zatory płatnicze, spowodowane tym, że nasz klient nie płaci i w ten sposób kredytuje sobie działalność. Zdarzają się też sytuacje, gdy jakaś firma kwestionuje fakt, że w ogóle była nam winna pieniądze, podaje w wątpliwość brzmienie kontraktu czy wreszcie narusza markę naszego przedsiębiorstwa. Czasem trudności wynikają też nie ze złej woli, a z trudnej sytuacji naszego kontrahenta. Przykłady można by mnożyć - najistotniejsze jest jednak, jak wybrnąć z tego rodzaju kłopotów przy możliwie najmniejszych kosztach i w najkrótszym czasie. Spory się bowiem zdarzają, należy tylko wiedzieć, jak postępować, by ich skutki były dla firmy jak najmniej dolegliwe i nie powodowały np. jej przestoju czy zawieszenia działalności.
Piotr Michałowski, Adam Żabkowski
Stan prawny na 28 czerwca 2005 r.
„Poradnik”, który macie Państwo przed sobą, to kompleksowe opracowanie omawiające możliwości zażegnania konfliktu z partnerami biznesowymi, pokazujące, jak wyjść z niego obronną ręką. Omawiamy możliwe alternatywy, wskazując wady i zalety poszczególnych rozwiązań, począwszy od postępowania przed sądami gospodarczymi, sądownictwo polubowne i arbitrażowe, na obrocie wierzytelnościami kończąc. Podpowiadamy metody na szybkie zakończenie sprawy, ukazując możliwe pułapki prawne i możliwości zastosowania „uników” przez nierzetelnego kontrahenta. Całość jest osadzona w nowych realiach - od lutego 2005 r. obowiązuje bowiem obszerna nowela kodeksu postępowania cywilnego, mająca głównie na celu przyspieszenie i usprawnienie postępowania. Wszystko to z pewnością umożliwi Państwu w każdej sytuacji wybór odpowiedniej formy rozstrzygnięcia sporu, tak by szybko i sprawnie osiągnąć pożądany w stosunkach gospodarczych konsensus.
Firma w sądzie
Ostatnie zmiany procedury cywilnej miały na celu przyspieszenie postępowania sądowego i uczynienie go atrakcyjną alternatywą dla rozmaitych pozasądowych możliwości rozstrzygania sporów. Likwidacja zaległości w wydziałach gospodarczych i coraz krótszy czas oczekiwania na rozprawę zdają się wskazywać, że zmiany poszły w dobrym kierunku.