Oznakowanie towarów i usług zgodnie z prawem
Oznaczanie towarów i usług, czyli opatrywanie ich właściwymi informacjami, określa się mianem etykietowania. Podstawowym celem tego działania jest zapewnienie klientom odpowiedniej informacji o towarze lub usłudze, tak by mogli oni dokonać świadomego wyboru i podjąć decyzję o przystąpieniu do transakcji, której przedmiotem jest oferowany towar lub usługa. W związku z tym każda etykieta powinna być czytelna i łatwa do zrozumienia przez konsumenta. Ponadto musi wyróżniać się w odpowiednim stopniu, by klient mógł ją odróżnić od reklamy. Nie może wprowadzać w błąd. Kolejnym wymogiem jest jej przejrzystość, tzn. powinna umożliwiać porównanie różnych produktów i usług. Konieczne jest także, aby etykieta była praktyczna i ewentualny nabywca mógł ją z łatwością stosować. Obowiązujące przepisy przewidują dobrowolne i obowiązkowe systemy oznakowania towarów i usług. To opracowanie skupia się głównie na omówieniu wymagań i zakresu znakowania obowiązkowego produktów i usług najczęściej oferowanych w obrocie, ponieważ niedopełnienie obowiązków w tym zakresie zagrożone jest często dotkliwymi sankcjami, przede wszystkim ekonomicznymi. Zatem poznanie zasad obowiązkowego etykietowania towarów i usług pozwoli przedsiębiorcom uniknąć tych kar. Omówienie zasad znakowania stanowi również cenną informację dla wszystkich konsumentów, czyli nabywców oznakowanych towarów i usług. Powinni oni wiedzieć, jakich informacji o nabywanych przez siebie produktach i usługach mogą oczekiwać, dzięki czemu będą mogli dokonywać bardziej świadomych wyborów rynkowych.