comment
Artykuł
Data publikacji: 2002-11-05
Wybierz najlepszy sposób zatrudnienia pracownika
Ubezpieczenie pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę
Jeśli pracodawca zdecyduje się na zawarcie z pracownikiem umowy o pracę, musi liczyć się z ponoszeniem z tego tytułu pewnych ciężarów. Jednym z nich jest obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Od 1 stycznia 1999 r. na tego rodzaju ubezpieczenia składają się:
• ubezpieczenie emerytalne,
• ubezpieczenie rentowe,
• ubezpieczenie w razie choroby i macierzyństwa (ubezpieczenie chorobowe),
• ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (ubezpieczenie wypadkowe).
Każde z tych ubezpieczeń finansowane jest odrębną składką.
Pracownik pozostający w stosunku pracy podlega obowiązkowo wszystkim czterem rodzajom ubezpieczeń. Nie dotyczy to tylko osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą i zleceniobiorcami. Osobami współpracującymi są: małżonek, dzieci własne, przysposobione i dzieci drugiego małżonka, rodzice, macocha i ojczym oraz osoby przysposabiające, jeśli spełniają jednocześnie dwa warunki. Po pierwsze - pozostają z przedsiębiorcą lub zleceniobiorcą we wspólnym gospodarstwie domowym, a po drugie - współpracują przy prowadzeniu działalności czy wykonywaniu umowy zlecenia.
Wspomniane osoby nie są traktowane przez ustawę z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2002 r. nr 169, poz. 1387) jako pracownicy nawet wtedy, gdy łączy ich z pracodawcą stosunek pracy. Podlegają one ubezpieczeniu jako osoby współpracujące, a nie jako pracownicy.
Do 1 stycznia 1999 r. płacona była jednolita składka na ubezpieczenie społeczne w wysokości 45% funduszu płac. Płacił ją wyłącznie pracodawca. Sytuacja uległa zmianie po 1 stycznia 1999 r., od kiedy to zamiast jednolitej składki płaci się wymienione wcześniej cztery rodzaje składek. Kto jednak płaci te składki i w jakiej wysokości? Już nie sam pracodawca, pracownik również partycypuje w tych kosztach. Nie oznacza to jednak, że koszty pracy znacznie zmalały. Nadal są wysokie i nadal przedsiębiorcom nie opłaca się zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę, gdyż obciążenia są stosunkowo duże. Wysokość poszczególnych składek dla poszczególnych rodzajów ubezpieczeń przedstawia tabela.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka