Artykuł
Oznaczanie cen w sprzedaży detalicznej
Jednym z podstawowych praw konsumenta jest prawo do jasnej i rzetelnej informacji na temat towarów i usług. Uzyskanie informacji o wszystkich istotnych cechach transakcji umożliwia mu świadome uczestniczenie w rynku i podejmowanie decyzji dotyczących transakcji zawieranych z profesjonalistami (sprzedawcami, usługodawcami). Obowiązek oznaczania towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej nakłada na sprzedawców art. 12 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. nr 97, poz. 1050 i Dz.U. z 2002 r. nr 144, poz. 1204). Sprzedawcy i usługodawcy zobowiązani są dostosować sposób umieszczania cen, etykiet i cenników oferowanych towarów oraz usług do zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz.U. nr 99, poz. 894 i Dz.U. nr 174, poz. 1428). Omawiane rozporządzenie weszło w życie 19 lipca 2002 r., ale ustawodawca ze względu na znaczne koszty wprowadzenia nowego systemu oznaczania cenami przewidział okres dostosowawczy, który kończył się 19 października 2002 r. Jednak wiele przepisów zawartych w tym akcie prawnym wywołało sprzeciw handlowców, którzy twierdzili, że zwiększą one w znaczny sposób koszty prowadzenia działalności, wiele też było wątpliwości interpretacyjnych. W związku z tym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 października 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz.U. nr 174, poz. 1428) doprecyzowało niektóre pojęcia, zliberalizowało wymagania dotyczące stosowania kodów kreskowych, a przede wszystkim wydłużyło okres dostosowawczy do 31 marca 2003 r. Przepisy zawarte w omawianym rozporządzeniu umożliwią klientom uzyskanie prostych i niebudzących wątpliwości informacji o wysokości ceny za nabywane towary lub usługi jeszcze przed zawarciem transakcji. Określają one bowiem sposób oznaczania ceną indywidualną poszczególnych towarów sprzedawanych w sklepie oraz uwidoczniania cen i ich obniżek w miejscach sprzedaży detalicznej i świadczenia usług, np. na wystawach sklepowych, w gablotach, w lokalach gastronomicznych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right