Opłata targowa przy sprzedaży fast foodów z przyczepy
Opłatę targową można pobierać jedynie w przypadku zawierania umów sprzedaży przedmiotów materialnych, a nie pobiera się jej w przypadku świadczenia usług. Jednak czy sprzedaż posiłków typu fast food jest usługą gastronomiczną? Czy można na gruncie podatkowym odróżniać sytuację, w której dochodzi do sprzedaży samych posiłków od tej, w której dochodzi do sprzedaży posiłku z napojem? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule.
Opłatę targową wprowadza rada gminy
Opłata targowa jest jedną z opłat lokalnych, którą może na swoim terenie wprowadzić rada gminy. Pobiera się ją od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach (art. 15 ust. 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych). Na tle tak sformułowanej regulacji pojawia się w praktyce wiele wątpliwości – czy to dotyczących definicji targowiska, czy też samej sprzedaży. Jedną z nich, która w ostatnich latach mocno zyskała na znaczeniu, jest wątpliwość dotycząca konieczności uiszczenia opłaty targowej w przypadku dokonywania sprzedaży fast foodów z przyczepy gastronomicznej, czy tzw. food trucków. Punkt wyjścia powstających w tym zakresie wątpliwości jest taki sam, jak w przypadku dylematów dotyczących stosowania przy tego rodzaju sprzedaży odpowiedniej stawki podatku VAT. Należy bowiem rozstrzygnąć, czy mamy w tym wypadku do czynienia ze sprzedażą towaru, czy ze świadczeniem usługi gastronomicznej.