Data publikacji: 08.10.2002
Inwentaryzacja już czas
Przepisy prawa bilansowego traktują inwentaryzację jako element rachunkowości, a za poprawne jej funkcjonowanie czynią odpowiedzialnym kierownika jednostki. Oznacza to m.in., że zobowiązany jest on do zapewnienia starannego i kompetentnego przygotowania, przeprowadzenia oraz rozliczenia inwentaryzacji. Należy zauważyć, iż w wielu aspektach, m.in. w zakresie poprawności dokumentacji związanej z przebiegiem i rozliczeniem inwentaryzacji, mają zastosowanie przepisy dotyczące dowodów księgowych i ksiąg rachunkowych (rozdziały 1 i 2 ustawy o rachunkowości). W ustawie o rachunkowości bezpośrednio problematyki inwentaryzacji dotyczą art. 26 i 27, które regulują najistotniejsze kwestie. Określają one zakres, przedmiot, terminy oraz częstotliwość i metody czynności inwentaryzacyjnych. Brak jest natomiast rozstrzygnięć dotyczących problematyki związanej z organizacją i techniką przygotowania oraz przebiegu inwentaryzacji. Kwestie te powinny być rozstrzygnięte w wewnętrznych uregulowaniach kierownika jednostki, przy uwzględnieniu specyfiki, warunków oraz potrzeb tej jednostki.