Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2001-12-11

Rachunkowość ’2002 a podatki

W związku z wejściem w życie 1 stycznia 2002 r. przepisów prawa bilansowego, konieczne jest m.in. dostosowanie do nowych regulacji stosowanych dotychczas zakładowych planów kont (ZPK). Sprowadza się to albo do zaprojektowania i przyjęcia nowego ZPK, albo do zmodyfikowania planów kont stosowanych już w jednostkach w taki sposób, aby spełniały one wymogi określone przez znowelizowane przepisy.
Planem kont nazwany jest usystematyzowany wykaz kont (ich nazw i symboli) przeznaczonych do grupowania operacji gospodarczych. Podstawowym celem planu kont jest takie zorganizowanie ewidencji, aby księgi rachunkowe były prowadzone w sposób usystematyzowany, a wynikające z nich dane zapewniały możliwość sporządzenia sprawozdań finansowych.
W myśl znowelizowanego art. 10 ustawy o rachunkowości, jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości, a w szczególności zasady dotyczące:
• określenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych,
• metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru,
• sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych,
• systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów.
W przypadku zasad dotyczących sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, dokumentacja ta powinna dotyczyć co najmniej:
• zakładowego planu kont, ustalającego wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej,
• wykazu ksiąg rachunkowych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera - wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych,
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00