Artykuł
Sposoby na VAT
Jak zaoszczędzić na VAT?
Poza wykorzystaniem instytucji zwolnień podmiotowych i przedmiotowych z podatku VAT oraz możliwości obniżenia wysokości zobowiązania z tytułu VAT poprzez korzystanie z systemu odliczeń i zwrotów istnieją również inne sposoby zmniejszenia obciążenia podatkowego. W dalszej części Poradnika przedstawiam kilka przykładów, w jaki sposób wykorzystując rozwiązania przyjęte w ustawie o VAT można zaoszczędzić na podatku.
Sprzedaż z rabatem
Przepisy ustawy o VAT zezwalają na zmniejszenie obrotu VAT o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont).
Podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obrót zmniejszają rabaty, bonifikaty, upusty, uznane reklamacje i skonta.
Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia rabatu. W praktyce obrotu gospodarczego rabat jest najczęściej upustem cenowym udzielanym kontrahentowi, który dokonuje dużych lub częstotliwych zakupów. Można się jednak spotkać również z inną formą rabatu zwanego naturalnym lub towarowym. Ma on miejsce wówczas, gdy sprzedając określoną partię towaru sprzedawca przekazuje kontrahentowi dodatkową ilość tego towaru nieodpłatnie. W wyroku z 26 listopada 1997 r. (SA/Bk 1453/96, nie publikowany) NSA orzekł, że nieodpłatnie przekazane przez podatnika towary, określone jako rabaty towarowe, nie są rabatami w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, które zmniejszają podstawę opodatkowania, lecz stanowią darowiznę zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 4 tej ustawy. Zdaniem sądu, nie zmienia tego fakt, że z ekonomicznego punktu widzenia u podłoża tej darowizny leży zamiar zyskania sobie klienta.
Pamiętaj, że
Udzielenie rabatu nie zawsze powoduje pomniejszenie obrotu VAT i należnego podatku, lecz może nawet spowodować jego podwyższenie.
Zatem z punktu widzenia podatnika VAT tego typu rabat jest zupełnie nieopłacalny. Nie tylko nie zmniejsza obrotu, lecz wręcz powoduje jego podwyższenie. Chcąc udzielić rabatu, lepiej sprzedać 102 sztuki towaru za cenę 100 zł, niż sprzedać 100 sztuk za cenę 100 zł i przekazać 2 sztuki gratis.