Artykuł
Mali i średni przedsiębiorcy w świetle nowego prawa działalności gospodarczej
Mali i średni przedsiębiorcy w świetle nowego prawa działalności gospodarczej
Anna Jastrzębska, Anna Lewandowska
Stan prawny na 10 kwietnia 2001 r.
Od początku 2001 r. weszły w życie liczne zmiany przepisów prawa podatkowego i gospodarczego. Reformując prawo gospodarcze, ustawodawca przede wszystkim dążył do dostosowania dotychczas obowiązujących przepisów, poprzez ich unowocześnienie, do potrzeb współczesnej gospodarki rynkowej i do wymogów stawianych przez Unię Europejską.
Odpowiedź m.in. na pytania: jak w myśl obowiązujących obecnie przepisów prawa kształtuje się sytuacja małych i średnich przedsiębiorstw, na czym polegają nowe rozwiązania prawne ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków przedsiębiorców oraz jakie są warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz w krajach Unii Europejskiej, Czytelnicy znajdą w niniejszym opracowaniu. Wraz z integracją Polski z Unią Europejską rozwiązania wynikające z nowych regulacji nabierają dodatkowego znaczenia prawnego dla małych i średnich przedsiębiorców.
Mając na uwadze zbliżający się moment przyjęcia Polski do Unii, powinniśmy pamiętać, że oznaczać to będzie likwidację barier i ograniczeń w stosunkach handlowych z innymi członkami Wspólnoty, tym samym swobodny przepływ towarów, usług, kapitału oraz siły roboczej w Polsce i poza nią.
Rozszerzenie rynku europejskiego będzie stanowiło dla polskich małych i średnich przedsiębiorców wyzwanie, jak również ogromną szansę rozwoju handlowego. Oczywiście będzie to związane ze wzrostem konkurencji na rynku, jednak przemyślana strategia dostosowująca działalność do reguł rządzących w krajach Unii, wykorzystująca nowo wprowadzone przepisy, powinna w przyszłości umożliwić konkurowanie z zagranicznymi firmami.
Małe i średnie przedsiębiorstwa szanse i zagrożenia
Największym problemem polskich małych i średnich przedsiębiorstw jest ich nadmierne rozproszenie, które uniemożliwia im już obecnie konkurowanie z produkcją zagraniczną. Podkreślić należy, że obecna konkurencyjność polskich małych i średnich firm opiera się na stosunkowo nietrwałych podstawach, tj. przede wszystkim na niższych kosztach siły roboczej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right