Wyrok NSA z 11 czerwca 1999 r., sygn. SA/Bk 366/98
Przepis ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, stanowiący, iż kupujący lub przejmujący przedsiębiorstwo państwowe wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki tego przedsiębiorstwa, bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązki wynikają, nie jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisu ustawy o VAT, bowiem w ustawie tej w sposób szczególny ujęto możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, zakazując go podmiotowi wykreślonemu z rejestru podatników VAT. Spółka akcyjna powstała z przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w świetle ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników (Dz.U. nr 142, poz. 702 ze zm.) obowiązana była złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne, gdyż nie nastąpiła sukcesja rejestracji. Wynika to z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, który w pkt. 1 i 2 enumeratywnie wylicza przypadki przejścia nadanego podatnikowi numeru NIP na następcę prawnego. Do wymienionych w tym przepisie wyjątków spółka nie zalicza się. Podatek od towarów i usług jest podatkiem sformalizowanym. Wszelkie ulgi, przywileje i preferencje w tym podatku mogą być stosowane tytko w przypadkach ściśle określonych w ustawie. Ponadto Spółka nie mogła przyjąć prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ani żądać zwrotu nadwyżki podatku naliczonego powołując się na art. 40 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, skoro wcześniej przedsiębiorstwo to prawo takie samo utraciło wobec wykreślenia z rejestru na skutek zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu. Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe ujawnione w bilansie zamknięcia przedsiębiorstwa jest innym zagadnieniem.