Data publikacji: 24.11.2005
Ile prywatności, ile kontroli
Nowoczesne technologie, jeśli zostaną użyte niewłaściwie i niezgodnie z prawem, mogą być przyczyną konfliktów w stosunkach pracy. Przy monitorowaniu pracowników przez pracodawcę wykorzystywane są już nie tylko kamery, ale także nowoczesne programy komputerowe pozwalające nadzorować w internecie wszelkie działania zatrudnionych osób. Co zrobić, aby nie dochodziło do sprzeczności prawa pracownika do prywatności i tajemnicy komunikowania się, z prawem pracodawcy do ochrony tajemnic przedsiębiorstwa? Jak zgodnie z przepisami kontrolować personel firmy, aby nie dopuścić do utraty jej mienia i niewłaściwych zachowań pracowników?
Przemysław Ciszek
Autor jest prawnikiem, wspólnikiem w firmie szkoleniowo-doradczej C & C Chakowski & Ciszek.
Kontakt: p.ciszek@cc.info.pl
Maciej Chakowski
Autor jest prawnikiem, doktorantem na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego i wspólnikiem w firmie szkoleniowo-doradczej C & C Chakowski & Ciszek.
Kontakt: m.chakowski@cc.info.pl
W stosunkach pracy kluczowe znaczenie ma fakt, czy kontrola pracodawcy dotyczy prywatnej skrzynki mailowej pracownika, z której korzysta on w czasie pracy, czy też poczty firmowej, a więc przeznaczonej wyłącznie do celów służbowych.
Pracodawca zobowiązany jest do organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu zatrudnionych osób oraz osiąganie przez nie wysokiej wydajności i należytej jakości pracy. Pracodawca powinien zatem mieć realne możliwości wypełniania tego obowiązku. Jeżeli w firmie pracownicy wykonują powierzone im czynności za pomocą komputerów, to pracodawca może przykładowo zakazać tym osobom wykorzystywania komputera służbowego do celów prywatnych i wysyłania osobistej korespondencji.