Personel i Zarządzanie 6/2005 z 01.06.2005, str. 42
Data publikacji: 25.05.2005
Trzy strony stosunku pracy
Już od przeszło roku obowiązuje w Polsce regulacja pozwalająca przedsiębiorcom korzystać z pracy pracowników tymczasowych. Podpisują oni umowę o pracę z agencją pracy tymczasowej w celu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem przedsiębiorcy, który zwrócił się do agencji pracy tymczasowej w celu wynajęcia dodatkowego pracownika. Przy tego rodzaju zatrudnieniu współdziałają więc trzy zainteresowane podmioty: pracownik, pracodawca i agencja. Jak nasze prawo określa ich prawa i obowiązki?
Maciej Chakowski
Autor jest prawnikiem, doktorantem na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego i wspólnikiem w firmie szkoleniowo-doradczej C&C Chakowski & Ciszek.
Kontakt: m chakowski@interia.p
Przepisy dotyczące pracy tymczasowej regulują stosunki prawne pomiędzy następującymi podmiotami:
• pracodawcą-użytkownikiem - czyli przedsiębiorcą korzystającym z pracy pracownika agencji pracy tymczasowej;
• agencją pracy tymczasowej - czyli właściwym, formalnym pracodawcą osoby mającej czasowo wykonywać pracę;
• pracownikiem tymczasowym - czyli osobą zatrudnioną przez agencję pracy tymczasowej na podstawie umowy na czas określony wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy-użytkownika.