Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-11-01

Demotywujący egalitaryzm czy płaca za efekty?

Stosunki pracy kadry kierowniczej - mimo że podlegają powszechnym regulacjom prawa pracy, a wobec jej członków stosuje się zasady dotyczące ogółu pracowników - mają swoją specyfikę. Na czym ona polega, jakie są przywileje, a jakie ograniczenia w pracy menedżerów średniego szczebla w porównaniu z innymi osobami zatrudnionymi w firmie? Czy stanowisko judykatury dotyczące zaostrzonych kryteriów oceny tej grupy pracowników ma wpływ na rozwiązywanie z nimi umów o pracę? Dlaczego tempo zmian związanych z wynagradzaniem kierowników średniego szczebla jest w polskich firmach tak wolne?

Andrzej Patulski
Autor jest profesorem na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, radcą prawnym, konsultantem i wykładowcą w firmie Orłowski - Patulski Sp. z o.o.
Kontakt: prawo@orlowski-patulski.pl
Grzegorz Orłowski
Autor jest specjalistą w dziedzinie prawa pracy, konsultantem i wykładowcą w firmie Orłowski - Patulski Sp. z o.o.
Kontakt: prawo@orlowski-patulski.pl
W odróżnieniu od osób zarządzających przedsiębiorstwem, w szczególności członków zarządów spółek kapitałowych, pozostała kadra kierownicza usytuowana w strukturze podmiotu gospodarczego zwykle nie ma samodzielności prawno-organizacyjnej. Najczęściej wykonuje powierzone jej zadania związane z kierowaniem wewnętrznymi jednostkami (komórkami) firmy w ramach podporządkowania służbowego, podlegając menedżerom wyższego szczebla zarządzania. Sytuacja taka w dużej mierze wpływa na formę zatrudniania tych osób, a powszechnie stosowaną zasadą staje się stosunek pracy. Wprawdzie nie wykluczamy umów cywilnoprawnych jako podstawy zatrudnienia tej grupy kierowników - zwłaszcza wówczas, gdy określone zadania nie są przez nich realizowane w ramach podległości organizacyjnej i służbowej - to jednak w ich przypadku dominującą formą jest umowa o pracę. Jakie są różnice - dotyczące czasu pracy, metod wynagradzania i zasad wypowiedzenia umów o pracę - między menedżerami średniego szczebla a pozostałymi pracownikami w przedsiębiorstwie?
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00