Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-11-15

Korzyści podatkowe z utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest przez wielu pracodawców traktowany jako źródło niepotrzebnych wydatków. Dlatego też - mając możliwość rezygnacji z jego utworzenia - skwapliwie z tego korzystają. Należy jednak podkreślić, iż utworzenie funduszu daje pewne korzyści podatkowe.

Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) daje pracodawcom pewną samodzielność w decydowaniu o kosztach firmy z tytułu działalności socjalnej. Podejmując decyzję o utworzeniu bądź nieutworzeniu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, warto również zwrócić uwagę na aspekt podatkowy tego kroku. Źródło finansowania określonych wydatków ma bowiem wpływ zarówno na koszty uzyskania przychodów pracodawcy, jak i na zakres zwolnienia świadczeń pracowniczych od podatku.
WYBÓR PRACODAWCY
Zgodnie z art. 3 ustawy z 4 marca 1994 r. obowiązek tworzenia funduszu mają pracodawcy zatrudniający co najmniej dwudziestu pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty). Pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników, jednak mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, mogą utworzyć taki fundusz dobrowolnie, a jeśli tego nie zrobią - muszą wypłacać pracownikom tzw. świadczenie urlopowe. Przepisy dopuszczają jednak odstępstwa od tych zasad.
Artykuł 4 ustawy z 4 marca 1994 r. przewiduje bowiem możliwość ustalenia we własnym zakresie wysokości odpisu na fundusz, a także możliwość rezygnacji z jego tworzenia. Pracodawca może również zrezygnować z wypłacania świadczenia urlopowego.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00