Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-10-25

Refakturowanie podatku od nieruchomości

Dla umów najmu (art. 659 § 1 kodeksu cywilnego) czy dzierżawy (art. 693 § 1 k.c.) elementem istotnym jest określenie przez strony umowy czynszu należnego z tytułu świadczonej usługi. Określając wzajemne świadczenia, strony niejednokrotnie wyodrębniają w umowach obok czynszu również i inne należności, które mają obciążać najemcę. Wśród najczęściej wymienianych są koszty związane z dostawą energii elektrycznej, gazu, wody, c.o., usługami telekomunikacyjnymi, odprowadzaniem ścieków itp. oraz usługami ubezpieczeniowymi, a także podatek od nieruchomości1 czy opłaty za użytkowanie wieczyste.

W zakresie opodatkowania usług najmu podatkiem od towarów i usług istotne znaczenie ma określenie, czy wyszczególnione należności wchodzą w skład podstawy opodatkowania. Zarówno w doktrynie, jak i praktyce stosowania prawa dopuszcza się obecnie możliwość wyodrębniania niektórych kosztów związanych z usługą najmu, takich jak usługi telekomunikacyjne czy też wynikające z dostawy gazu lub energii elektrycznej, a następnie refakturowanie ich na najemcę.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00