Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-08-02

KONTROLA PODATKOWA I SKARBOWA

Polski system podatkowy opiera się generalnie na tzw. zasadzie samoobliczenia podatku, która polega na deklarowaniu podstawy opodatkowania i wszelkich innych danych niezbędnych do obliczenia podatku przez sam podmiot zobowiązany do jego zapłaty. Konsekwencją stosowania tej zasady jest konieczność dokonywania rewizji rozliczeń podatkowych podatników (oraz płatników i inkasentów) przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Zasada ta jest wyraźne zapisana w art. 281 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), zgodnie z którym organy podatkowe pierwszej instancji przeprowadzają kontrolę podatkową u podatników, płatników, inkasentów oraz następców prawnych (podmiotów określanych mianem „kontrolowanych”). W myśl § 2 tego przepisu celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.
Kontrola podatkowa prowadzona jest przez organy podatkowe na podstawie przepisów ordynacji podatkowej, zawartych w dziale VI tej ustawy. Obecnie przepisy te normują również zasadniczo tryb postępowania kontrolnego prowadzonego przez organy kontroli skarbowej, przy zachowaniu pewnych odmienności wynikających z ustawy o kontroli skarbowej.
Nowelizacja ordynacji podatkowej, obowiązująca od 1 stycznia 2003 r. (i odpowiednio zmiana ustawy o kontroli skarbowej), miała na celu m.in.:
• ujednolicenie zasad działania organów podatkowych (urzędów skarbowych) i skarbowych (urzędów kontroli skarbowej) pierwszej instancji w zakresie trybu procedury kontrolnej1;
• wzmocnienie pozycji organów podatkowych w toku kontroli poprzez rozszerzenie ich uprawnień (zbliżające zakres tych uprawnień do posiadanych poprzednio przez urzędy kontroli skarbowej)2.
Kontrolę podatkową można określić jako pierwszą fazę działań organów kontrolnych, zmierzających do weryfikacji rozliczeń podatkowych. Dopiero w razie stwierdzenia w wyniku kontroli nieprawidłowości tych rozliczeń następuje kolejna faza - postępowanie podatkowe, prowadzące do wydania przez organ pierwszej instancji decyzji określającej lub ustalającej określone zobowiązanie (zobowiązania) podatkowe w prawidłowej wysokości. Postępowanie podatkowe jest wówczas prowadzone w oparciu o materiał dowodowy zebrany w toku kontroli. Wskazany powyżej podział postępowania prowadzonego przez organy kontrolne pierwszej instancji zostanie zlikwidowany w odniesieniu do kontroli skarbowej w związku z wejściem w życie 1 września 2003 r. ustawy o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, która zakłada ponowne ujednolicenie postępowania prowadzonego przez urzędy kontroli skarbowej (czyli powrót do stanu sprzed 2003 r.).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00