comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-05-17
Likwidacja działalności gospodarczej w aspektach ubezpieczeniowym oraz prawa pracy
Działalność gospodarczą łatwiej jest założyć niż zlikwidować. Założenie jest sprawą w gruncie rzeczy czysto formalną - należy jedynie złożyć odpowiednie dokumenty w kilku urzędach. Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku likwidacji działalności - oprócz składania stosownych zgłoszeń należy dopełnić wielu innych formalności, w tym przede wszystkim dokonać rozliczeń z urzędami i kontrahentami, a także rozwiązać zawarte umowy (o pracę, o dostawę towarów lub usług itp.).
LIKWIDACJA DZIAŁALNOŚCI A STOSUNEK PRACY
Likwidacja działalności gospodarczej nie zawsze jest równoznaczna ze zwolnieniem pracowników - pracodawca może pozostać pracodawcą, nawet jeśli przestanie prowadzić działalność gospodarczą. Według art. 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze. zm.) pracodawcą jest bowiem jednostka organizacyjna, choćby nie miała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna - jeżeli zatrudniają pracowników. Z unormowania tego wynika, że dla posiadania statusu pracodawcy wystarczający jest fakt zatrudniania pracowników, natomiast nie ma znaczenia prowadzenie działalności gospodarczej.
PRZYKŁAD
Stowarzyszenie prowadziło działalność gospodarczą. W pewnym momencie podjęto decyzję o likwidacji działalności - nadal jednak prowadziło ono działalność statutową. Pracownicy stowarzyszenia nie stracili więc pracy, a stowarzyszenie nadal miało status pracodawcy.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka