comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-05-17
Kiedy nie płacimy podatku likwidacyjnego
Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 27 lipca 2002 r.1 zmieniła między innymi zawarte w ustawie2 postanowienia dotyczące tzw. podatku likwidacyjnego, tj. instytucji uregulowanej w art. 24 ust. 3 ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu podatnik prowadzący działalność gospodarczą, w przypadku jej likwidacji powinien zawiadomić o tym właściwy urząd skarbowy, sporządzić remanent likwidacyjny na dzień zakończenia prowadzenia działalności i opodatkować ujęte w remanencie towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze oraz inne wymienione w ustawie składniki majątkowe.
Zgodnie z przepisami ustawy podatkiem likwidacyjnym obciążony jest podatnik, czyli osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w formie tzw. działalności jednoosobowej, a także w formie spółki osobowej prawa cywilnego lub handlowego. Podatnik, likwidując prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą, powinien ustalić dochód odnoszący się do wartości pozostałych do jego dyspozycji składników majątkowych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 24 ust. 3 ustawy. Zasady ustalenia tego dochodu stanowią uregulowanie szczególne w stosunku do ogólnej zasady ustalania dochodu, określonej w art. 9 ust. 2 ustawy.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka