Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2018-07-03

Podatek należny z pustych faktur - skutki uchwały z 22 kwietnia 2002 r.

Wystawiliśmy pomyłkowo fakturę VAT na podmiot nie będący odbiorcą towarów (usług). Nastąpiła ewidentna pomyłka w zapisie na fakturze w określeniu jej adresata. Po stwierdzeniu błędu wystawiliśmy jeszcze dwie faktury VAT dotyczące tej sprzedaży, z czego ostatnia została w końcu sporządzona prawidłowo i ujęta w rozliczeniach w VAT (druga także została sporządzona wadliwie). Wszystkie trzy faktury dotyczące tej sprzedaży mają tę samą datę sprzedaży i ten sam numer. Podczas kontroli połączonej z kontrolami krzyżowymi okazało się, iż błędnie określony pierwotny adresat faktury posiada dwie pierwsze wersje faktury, natomiast właściwy adresat trzecią wersję faktury - ostatnią i poprawną. Urząd skarbowy naliczył nam VAT od wszystkich trzech faktur (czyli także od dwóch wystawionych błędnie). Przegraliśmy w omawianej kwestii sprawę przed organem odwoławczym (izbą skarbową) i NSA, który uznał za zasadne opodatkowanie VAT błędnie wystawionych (tzw. pustych) faktur. Izba Finansowa NSA w uchwale z 22 kwietnia 2002 r. (sygn. akt FPS 2/02) stwierdziła, że nie powstaje obowiązek zapłaty podatku z pustych faktur. Czy w związku z tą uchwałą możemy jeszcze coś zrobić, aby odzyskać zapłacony VAT od dwóch błędnie wystawionych faktur?
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00