Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-06-08

Franchising a ceny transferowe

W niniejszym opracowaniu omawiamy zagadnienie podatkowe związane z podpisaniem umowy franchisingu między podmiotem polskim a powiązanym z nim przedsiębiorcą zagranicznym będącym franchisodawcą.

Franchising jako system sprzedaży towarów lub świadczenia usług ma na celu rozszerzanie rynków zbytu przez powierzanie franchisobiorcom prowadzenia jednolitych jednostek pod oznaczeniami franchisodawcy, jednak na własny rachunek i we własnym imieniu, na podstawie otrzymanych odpłatnie tzw. zezwoleń franchisingowych. Zezwolenia te upoważniają franchisobiorców do posługiwania się znakami towarowymi (usługowymi) i innymi oznaczeniami organizatora sieci (franchisodawcy), w tym np. elementami plastycznego wystroju wnętrz, ubioru personelu. Upoważniają one także do korzystania z koncepcji działalności wypracowanej przez franchisodawcę, obejmującej know-how produkcyjny, usługowy lub handlowy. Zwykle franchisodawca udziela regularnej pomocy technicznej, konsultacji bądź zaleceń odnośnie do prowadzonej działalności.
W oparciu o kryterium przedmiotu działalności gospodarczej można wyróżnić:
- franchising przemysłowy (produkcyjny), polegający najogólniej na tym, że franchisodawca udostępnia franchisobiorcy własny know-how dotyczący procesu technologicznego, a franchisobiorca wytwarza określone wyroby według standardów przyjętych przez franchisodawcę, zbywając je pod znakiem towarowym franchisodawcy;
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00