Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-03-02

Ryczałty w jazdach lokalnych

Jak obecnie rozliczać ryczałty z tytułu jazd lokalnych, w sytuacji gdy przepisy będące podstawą określenia limitów tych ryczałtów zostały uchylone?
Jak Czytelnicy zdążyli się już zorientować, od 1 stycznia 2002 r. pojawił się problem w rozliczaniu ryczałtów z tytułu jazd lokalnych, ponieważ ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 125, poz. 1371) z tym dniem uchyliła rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 marca 1998 r. w sprawie warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów używania dla celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 41, poz. 239). Skutek jest taki, iż pracodawcom brakuje podstawy prawnej do rozliczania ryczałtów z tytułu jazd lokalnych. Kwoty wypłacone w granicach tych limitów stanowiły w całości koszt uzyskania przychodu stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. b) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Z drugiej strony kwoty wypłacone w granicach limitu korzystały u pracownika ze zwolnienia od podatku (art. 21 ust. 1 pkt 22 lit. b) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Było to jednoznaczne z tym, iż nadwyżka ponad limit nie stanowiła kosztu uzyskania przychodu, a u pracownika był to przychód podlegający opodatkowaniu. Przy braku podstaw do określenia tych ryczałtów przepisy ustawy podatkowej, wymienione wyżej, wydają się martwe. Jednak podatnikom zalecam ostrożność w swobodnym ustalaniu ryczałtu, ponieważ w trakcie procesu legislacyjnego znajduje się projekt ustawy z 25 stycznia 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw, mający na celu utrzymanie dotychczasowych rozwiązań (obecnie w Senacie). Projekt ten w obecnym etapie prac przewiduje, iż rozwiązanie polegające na wprowadzeniu do ustawy o transporcie drogowym delegacji do rozporządzenia określającego warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów nie będących własnością pracodawcy będzie obowiązywać od 1 stycznia 2002 r.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00