Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-12-22

Podatkowe konsekwencje likwidacji działalności gospodarczej

Na przedsiębiorcy, który podjął decyzję o zakończeniu prowadzonej działalności gospodarczej, spoczywają pewne obowiązki formalne, sprowadzające się z reguły do wyrejestrowania firmy. Jednak jako podatnik podatku dochodowego, w określonych sytuacjach, musi on dokonać czynności określonych w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Ponadto obowiązki przedsiębiorców będą bardziej złożone, w przypadku gdy likwidowana firma będzie spółką cywilną.

Obowiązki podatkowe w przypadku zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze podatku dochodowego od osób fizycznych regulują przepisy art. 24.
USTALENIE DOCHODU NA DZIEŃ LIKWIDACJI
W przypadku likwidacji działalności gospodarczej podatnik ma obowiązek zawiadomić o tym fakcie urząd skarbowy, a następnie ustalić dochód w sposób przewidziany przepisami. Zgodnie zatem z art. 24 ust. 3 ustawy dochód w takim przypadku ustala się przy zastosowaniu do wartości spisu z natury pozostałych na dzień likwidacji składników majątku obrotowego takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności. Jeżeli w ciągu tych trzech miesięcy dochód nie wystąpi, stosuje się wskaźnik, jaki wystąpił w okresie roku poprzedzającego rok likwidacji.
Wspomniany spis z natury powinien zawierać pozostałe na dzień likwidacji: towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, wyroby gotowe, braki i odpadki oraz rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną działalnością nie będące środkami trwałymi. Warto przypomnieć, że zasady sporządzania oraz wyceny spisów z natury (remanentów), w zależności od rodzaje prowadzonej księgowości, zawierają przepisy:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00