comment
Artykuł
Data publikacji: 2001-11-10
Wydatki związane z organizacją konkursu a koszty uzyskania przychodów (cz. 2)
W poprzednim numerze „Doradcy Podatnika” przedstawiliśmy pierwszą część opracowania omawiającego zasady zaliczenia wydatków związanych z organizacją konkursów do kosztów uzyskania przychodów firmy. Dzisiaj kontynuujemy ten temat.
Konkurs to zorganizowana impreza o określonym regulaminie1. Z organizowaniem konkursu łączy się jednocześnie publiczne przyrzeczenie nagrody za wykonanie jakiegoś zadania2, np. polegającego na kupnie określonej ilości towarów lub usług (zasady przyznawania nagród muszą być ściśle w regulaminie określone). W takim przypadku wydatki związane z konkursem mają bezpośredni związek z przychodem, a ściślej mówiąc z jego wzrostem.
Natomiast wydatki na reklamę i reprezentację tylko pośrednio odnoszą się do przychodów, ponieważ mogą, lecz nie muszą przyczynić się do ich osiąg-nięcia. O zaliczeniu tych wydatków do kosztów decyduje wyłącznie ich racjonalność (wydatki mogą spowodować osiągnięcie przychodów lub ich wzrost). Wydatki na zorganizowanie sprzedaży promocyjnej powiązanej z konkursem zawsze powodują wzrost przychodów, ponieważ nagrody otrzymują tylko nabywcy określonej ilości towarów lub usług.
KONKURS POŁĄCZONY ZE SPONSORINGIEM
Organizowanie konkursu może jednak stanowić wydatek na cele reprezentacji i reklamy, np. konkurs w formie sponsoringu. W takim przypadku wydatek podatnika nie będzie miał bezpośredniego związku ze sprzedażną, lecz pośredni przez stworzenie dobrego wizerunku firmy - w przypadku reprezentacji, lub przez nakłanianie do nabycia towarów - w przypadku reklamy. Całość wydatków będzie mogła być zaliczona do kosztów, wyłącznie gdy będzie to reklama publiczna, i to pod warunkiem że wartość ufundowanej nagrody odpowiada wartości reklamy.
Pozostało 88% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka