Artykuł
Telefon w firmie jako koszt
Telefon w firmie jako koszt
W obecnych czasach używanie telefonów przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą jest koniecznym warunkiem dla bytu danego przedsiębiorstwa na rynku. Nie tylko duże firmy posiadają kilka linii telefonicznych, a oprócz tego pracownicy wyposażani są w telefony komórkowe. Prowadzi to oczywiście do tego, że koszty związane z użytkowaniem telefonów stanowią znaczącą pozycję w kosztach uzyskania przychodów. Prawo podatkowe wobec tak postępującego zjawiska nie mogło pozostać obojętne.
OGÓLNE ZASADY KWALIFIKACJI KOSZTÓW
Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ukształtowała konstrukcję kosztów uzyskania przychodów opierając się na generalnej klauzuli zawartej w art. 15 ust. 1 stanowiącej, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Zatem, aby wydatki podatnika mogły być uznane za koszt podatkowy, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:
l
Po pierwsze muszą być poniesione przez podatnika, jeżeli bowiem poniesione zostaną przez inny podmiot, nie może być mowy o ich uznaniu za koszt uzyskania przychodów. Przez poniesienie należy przy tym rozumieć pokrycie kosztów z własnych zasobów majątkowych.