Opodatkowanie usług serwisowych świadczonych w sposób ciągły
Opodatkowanie usług serwisowych świadczonych w sposób ciągły
Usługi serwisowe mogą być świadczone w ramach gwarancji lub rękojmi i wówczas są dla klientów bezpłatne. Mogą też być świadczone odpłatnie jako tak zwany serwis pogwarancyjny. W niniejszym tekście zajmiemy się usługami odpłatnymi.
Usługi serwisowe są świadczone na dwa sposoby:
l
naprawa jest dokonywana przez zakład serwisowy na rzecz producenta lub sprzedawcy,l
naprawy dokonuje producent lub sprzedawca.W pierwszym przypadku serwisant występuje jako podwykonawca podmiotu, który zobowiązał się do zapewniania serwisu. Istnieją wówczas dwa stosunki prawne: pierwszy między producentem (sprzedawcą), który zobowiązał się do zapewniania serwisu, a klientem i drugi między producentem (sprzedawcą) a serwisantem, który odpłatnie świadczy usługi na jego rzecz. Zauważmy, że w tym przypadku serwisant dokonuje napraw u klienta, z którym nie łączy go żadna umowa. Z takiego ułożenia relacji prawnych wynikają zasady fakturowania należności za usługi. Serwisant wystawia producentowi (sprzedawcy) faktury za swoje usługi. Jeżeli naprawa nie jest dokonywana w ramach gwarancji lub rękojmi, producent (sprzedawca) wystawia fakturę nabywcy naprawianego sprzętu. W drugim przypadku mamy do czynienia z jednym stosunkiem prawnym między producentem (sprzedawcą), który jest zarazem serwisantem, a nabywcą.