Artykuł
Wydatki z tytułu gwarancji i rękojmi
Wydatki z tytułu gwarancji i rękojmi
W praktyce obrotu gospodarczego często zdarza się, iż sprzedany towar okazuje się wadliwy. Przepisy kodeksu cywilnego wprowadzają szczególny rodzaj odpowiedzialności za jakość nabytej rzeczy rękojmię i gwarancję.
RĘKOJMIA ZA WADY
Zgodnie z art. 556 § 1 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Stosownie natomiast do art. 560 Kodeksu cywilnego, jeżeli sprzedana rzecz ma wady, kupujący może odstąpić od umowy albo żądać obniżenia ceny odstąpienie nie jest jednak możliwe, gdy sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie.
Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady sprzedanej rzeczy ma charakter absolutny, co oznacza, iż sprzedawca nie może się z niej zwolnić i obciąża go ona niezależnie od tego, czy to on spowodował wadliwość rzeczy, czy ponosi w tym zakresie jakąkolwiek winę, a nawet czy w ogóle wiedział lub mógł wiedzieć o tym, że sprzedawana rzecz jest wadliwa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right