Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2024-09-23

Jak firmy poszkodowane w powodzi rozliczą straty i wydatki z tym związane

Powódź na południu Polski spowodowała, że wiele podmiotów z tego regionu poniosło straty, a jednocześnie mają olbrzymie wydatki związane z zabezpieczaniem mienia i ludzi przed falą powodziową oraz usunięciem szkód. Równolegle poszkodowane podmioty występują o pomoc, a także otrzymują darowizny. Wszystkie te zdarzenia będą musiały rozliczyć w księgach. Dlatego wyjaśniamy, jak to zrobić.

straty

Straty związane z przejściem fali powodziowej, jakie dotknęły przedsiębiorstwa i inne podmioty prowadzące księgi rachunkowe, są zaliczane do pozostałych kosztów operacyjnych. Wprawdzie nie są to koszty ponoszone celowo, lecz podmioty nie mogły ich uniknąć, ponieważ powstały w wyniku siły wyższej. Zatem po opadnięciu wody, w trakcie usuwania skutków, należy dokonywać od razu identyfikowania tego, co zostało utracone, zniszczone i w związku z kontaktem z wodą powodziową musi zostać zutylizowane. Dlatego ważne jest spisywanie zniszczonych składników majątkowych niezależnie od tego, czy są to środki trwałe, czy zapasy wyrobów, materiałów lub towarów. Nie potrzeba tu żadnych specjalnych zarządzeń – inwentaryzacja doraźna może być przeprowadzana na polecenie ustne kierownika jednostki. Uzasadnieniem takiego postępowania jest stan wyższej konieczności. Oczywiście należy zadbać, aby jej rezultaty były wiarygodne i udokumentowane. Jest to ważne przede wszystkim z punktu widzenia podatkowego.

UWAGA: Wartość zniszczonego w powodzi majątku ujmuje się jako pozostały koszt operacyjny w księgach rachunkowych.

Przykład 1

Utylizacja towaru

ADF sp. z o.o. w wyniku zalania wodą jej sklepów w czasie powodzi utraciła towar stojący na półkach. Z racji tego, że była to żywność, konieczna jest jej utylizacja. Spółka prowadziła ewidencję ilościowo-wartościową towarów, a zatem dysponowała wiedzą o wartości zniszczonego towaru. Spółka oddała żywność do punktu zajmującego się utylizacją, nie przeliczyła całego asortymentu po sztukach. Punkt potwierdził odebranie żywności o wadze 3 t. Księgowość spółki ADF sporządziła zestawienie na podstawie ewidencji księgowej zawierającej stany ilościowe i wagę towaru, który był w zniszczonych sklepach. Z zestawienia wynika, że waga według stanów księgowych tych towarów odpowiada wadze na potwierdzeniu z punktu odbioru odpadów. Powyższe dokumenty są podstawą do ujęcia w księgach rachunkowych wartości zniszczonych zapasów jako pozostałe koszty operacyjne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00