Papierowe legitymacje szkolne odchodzą do lamusa. Nie wszystkie gminy są gotowe
Po 12 lipca 2024 r. szkoły będą mogły wystawiać uczniom wyłącznie legitymacje w formie plastikowych kart. Nowe dokumenty oznaczają jednak dodatkowe wydatki. Szczególnie jeśli szkoły i samorządy zdecydują się na zakup drukarek i samodzielną personalizację kart. Ale w większych gminach w dłuższym okresie może to być rozwiązanie korzystniejsze niż zlecanie usług w wyspecjalizowanych firmach.
Obowiązek wydawania legitymacji w formie plastikowej karty (nazywanej „e-legitymacją”) wprowadzi rozporządzenie z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2023 r. 1120; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 2653; dalej: rozporządzenie). Jego przepisy przejściowe bowiem wskazują, że dotychczasowe papierowe legitymacje i ich duplikaty w tej formie będzie można wystawiać tylko do 12 lipca. To istotna zmiana. Do tej pory plastikowe legitymacje były tylko jedną z opcji. Inaczej mówiąc: szkoły mogły się na nie zdecydować, ale nie musiały. Mogły pozostać przy tańszych, papierowych blankietach. Za półtora tygodnia będzie niemożliwe nawet wystawienie duplikatu utraconego papierowego dokumentu. Dodajmy, że placówki – tak jak do tej pory – będą mogły wydać dodatkowo mLegitymację, czyli dokument elektroniczny przechowywany i prezentowany przy użyciu oprogramowania przeznaczonego dla urządzeń mobilnych (np. w smartfonie). [ramka 1]
Ramka 1
► E-legitymację szkolną (czyli legitymację w formie plastikowej karty) wydaje szkoła. Dodatkowo może wydać uczniowi mLegitymację szkolną, czyli dokument elektroniczny, który jest przechowywany i prezentowany przy użyciu oprogramowania przeznaczonego dla urządzeń mobilnych. Wniosek o wydanie mLegitymacji szkolnej składają pełnoletni uczeń albo rodzice niepełnoletniego ucznia. Okres ważności mLegitymacji jest równy okresowi ważności e-legitymacji.
Szkoła musi prowadzić imienną ewidencję wydanych legitymacji szkolnych oraz ich duplikatów (par. 5 i 6 rozporządzenia). Ewidencja zawiera: