Poradnia samorządowa
- Czy uchwała rady powiatu w sprawie cen biletów komunikacyjnych to akt prawa miejscowego
- Czy rada gminy może modyfikować ustawowe zasady stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych przysługujących gminie
- Dlaczego w skład komisji stypendialnej nie mogą wejść radni
Rada powiatu podjęła uchwałę, w której ustaliła ceny biletów oraz wysokość opłat dodatkowych i manipulacyjnych w publicznym transporcie zbiorowym, organizowanym przez powiat. Czy ta uchwała jest aktem prawa miejscowego?
Tak, uchwała ta jest aktem prawa miejscowego. Pogląd ten potwierdza m.in. rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody dolnośląskiego z 26 kwietnia 2024 r. (nr NK-N.4131.176.2.2024.MC). Wojewoda stwierdził w nim, że ustalenie ceny biletów oraz wysokości opłat dodatkowych i manipulacyjnych w publicznym transporcie zbiorowym dotyczy każdego (każdy może bowiem skorzystać z publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez powiat), a zatem normy kształtujące wysokość cen biletów oraz opłat mają cechę powszechnego obowiązywania. Zdaniem wojewody dolnośląskiego uchwała w sprawie ustalenia cen za usługi przewozowe jest aktem prawa miejscowego, gdyż zawiera normy o charakterze generalnym i jednostkowym.
W orzecznictwie sądów administracyjnych powszechnie przyjęto pogląd, że akt prawa miejscowego to taki, który zawiera co najmniej jedną normę o charakterze generalnym i abstrakcyjnym (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 lipca 2006 r., sygn. akt I OSK 669/2006). O generalności uchwały decyduje to, czy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określił adresata uchwały w sposób generalny, niezindywidualizowany. Natomiast abstrakcyjność przepisów uchwały to nic innego jak możliwość wielokrotnego ich stosowania. W przypadku organów gminy wydawane przez nich akty prawa miejscowego nakładają najczęściej na oznaczonych rodzajowo członków społeczności lokalnej obowiązek określonego zachowania się w sytuacjach wskazanych w takich przepisach. Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 10 września 2008 r. (sygn. akt IV SA/Po 256/08), akt prawa miejscowego jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego, wobec tego musi zawierać wypowiedzi wyznaczające adresatom przepisów pewien sposób zachowania, tj. zawierać zakazy, nakazy lub uprawnienia.