Porada
Poradnia ze sprawozdawczości
- Czy przy czeskim błędzie konieczna jest korekta sprawozdania Rb-27S
- W jakim sprawozdaniu wykazywać zobowiązanie wymagalne
- Jak klasyfikować umorzone odsetki od zaległości
W sprawozdaniu Rb-27S urzędu gminy wystąpiły pewne różnice w podziałkach dotyczących dochodów wykonanych w zakresie podatków lokalnych (w tym rolnego i od nieruchomości). Według ewidencji księgowej dochody wykonane to kwota 801 000 zł, a w sprawozdaniu podano kwotę 810 000 zł. Czy taką pomyłkę poprawić, czy zostawić?
Rb-27S to sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. W analizowanej sprawie kluczowe są regulacje prawne ujęte w par. 9 ust. 1–2 rozporządzenia ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz w załączniku 37 do niego (Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego). Z tych przepisów wynika, że kierownicy jednostek, kierownicy jednostek obsługujących i naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Z kolei w ww. instrukcji na uwagę zasługują przepisy zawarte w par. 3, gdzie w ust. 1 podano m.in., że sprawozdanie jednostkowe z wykonania planu dochodów budżetowych z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego, sporządza się na podstawie danych z ewidencji księgowej w sposób następujący:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right