Artykuł
Trudne warunki sprzyjały rekordom
Mimo wielu wyzwań ubiegły rok okazał się dobry dla branży ubezpieczeniowej. Nie tylko spadła kwota wypłaconych odszkodowań i ubezpieczeń, lecz także zwiększyła się liczba i wartość polis. W tym roku sektor czeka kolejny sprawdzian
W 2023 r. ubezpieczyciele zebrali 78,9 mld zł ze sprzedaży polis. To o 9 proc. więcej niż w 2022 r. i oznacza przyspieszenie wzrostu. W 2022 r. w porównaniu z 2021 sprzedaż zwiększyła się o niecałe 5 proc. Nie bez znaczenia dla osiągniętego wyniku była inflacja, ale trzeba odnotować wzrost liczby sprzedanych ubezpieczeń. W dziale pierwszym, czyli ubezpieczeniach osobowych, mowa w sumie o 11,82 mln polisach, a w dziale drugim, czyli ubezpieczeniach majątkowych, o 73,9 mln sztuk. To odpowiednio o 0,9 proc. i 3,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Inflacja obecnie wyraźnie wyhamowała, ale jeszcze w ubiegłym roku była rekordowo wysoka. W 2023 r. ubezpieczyciele mierzyli się w związku z tym z presją inflacyjną, wysokimi cenami robocizny, materiałów budowalnych, części samochodowych czy procedur medycznych. Rosnące ceny musiały więc znaleźć odzwierciedlenie w kosztach ochrony ubezpieczeniowej. Mimo wyższych kosztów polis ich liczba w ubiegłym roku nie zmalała – komentuje Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right