Sprawdź, jak uniknąć gun jumpingu, stworzyć clean team i zabezpieczyć transakcję M&A
Kluczowe jest zaplanowanie odpowiednich kroków i właściwe rozłożenie ich w czasie. To pomoże chronić interesy stron i będzie stanowić zabezpieczenie przed wielomilionowymi karami, a nawet niepowodzeniem transakcji fuzji i przejęć
zgłaszanie transakcji m&a – kiedy i do kogo
Prawidłowe przeprowadzanie transakcji fuzji i przejęć wymaga od ich uczestników odpowiedniego przygotowania – finansowego, prawnego i technicznego, które czasami wymaga nawet kilku miesięcy. Jego podstawą jest due diligence – badanie umożliwiające ocenę przejmowanego podmiotu. W dalszych krokach są przeprowadzane: ocena ryzyka związanego z transakcją, a później przygotowanie dokumentów korporacyjnych. Czasami do skutecznego zrealizowania przedsięwzięcia niezbędna może się okazać zgoda organu antymonopolowego.
Przypomnijmy, że obowiązek uzyskania zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy transakcji, które spełniają następujące kryteria finansowe (art. 13 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów: dalej: u.o.k.k.):
1) łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 000 000 000 euro lub