Porada
Poradnia z rachunkowości
W 2023 r. nasz klient nabył i sprzedał towar, zaliczając jego wartość do kosztów bilansowych. W lutym 2024 r. kontrahent udzielił klientowi rabatu w wysokości 5 proc. wartości tego towaru, co udokumentował fakturą korygującą, która wpłynęła do jednostki w tym samym miesiącu. Jak ująć to w księgach i sprawozdaniach klienta? Bilans za 2023 r. nie jest jeszcze zrobiony.
Ujmując zdarzenia w księgach rachunkowych i przygotowując sprawozdanie finansowe, należy pamiętać o zachowaniu zasady memoriału i współmierności przychodów i kosztów oraz zasady istotności. Ta ostatnia pozwala wprowadzać uproszczenie, które nie zniekształca obrazu jednostki. Ustawa o rachunkowości nie określa wprost zasad rozliczania udzielonych lub otrzymanych rabatów. Informacje na ten temat można znaleźć w stanowisku Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami oraz w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 15.
Według definicji zawartej w ww. stanowisku rabat to procentowe lub kwotowe obniżenie ceny za dostarczane dobra lub świadczoną usługę przyznawane:
- za spełnienie przez kontrahenta określonych warunków w momencie sprzedaży lub po jej dokonaniu (np. zakup określonej ilości dóbr lub usług, zwiększenie wolumenu zakupów, zwiększenie asortymentu zakupów, dokonanie zakupów w określonym czasie, lojalność wobec dostawcy, poniesienie kosztów przygotowania wyrobów do dalszej sprzedaży, poniesienie kosztów napraw gwarancyjnych w imieniu gwaranta),
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right