Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-12-20

Poradnia ze sprawozdawczości budżetowej

Regionalna izba obrachunkowa w sprawozdaniu na koniec IV kwartału zakwestionowała ujęcie pożyczki zaciągniętej przez gminę z NFOŚiGW (kwota 1 mln zł), wskazując, że nieprawidłowo wykazano ją w kolumnie 7. Czy jest to błąd? Jaką kolumnę należy zastosować?

Tego typu zobowiązanie ma podstawy normatywne w art. 720 kodeksu cywilnego. Stanowi on, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Umowa pożyczki, której wartość przekracza tysiąc złotych, wymaga zachowania formy dokumentowej. Od strony gospodarki finansowej samorządu warto wspomnieć także o art. 90 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z którego wynika, że na finansowanie wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym ujęte w ramach przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3, jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać pożyczki w państwowych funduszach celowych oraz w państwowych i samorządowych osobach prawnych zaliczanych do sektora finansów publicznych, o ile ustawa tworząca fundusz lub osobę prawną tak stanowi. Z punktu widzenia poruszonej tematyki znaczenie ma również art. 400 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z nim NFOŚiGW, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Przy czym fundusze te nie są wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. Wskazany powyżej status prawny NFOŚiGW ma kluczowe znaczenie w kontekście należytego wykazywania danych w ramach sprawozdania Rb-Z, o którym mowa w rozporządzeniu ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Dla przypomnienia: z par. 1 ust. 1 pkt 2 tego aktu wykonawczego wynika, że Rb-Z to kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji. Ważne informacje zawarto w załączniku nr 8 do ww. rozporządzenia (Instrukcja sporządzania sprawozdań), gdzie w par. 2 ust. 2 postanowiono, że w układzie podmiotowym prezentowane są zobowiązania wobec następujących wierzycieli:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00