Artykuł
Polska powinna przyspieszyć
Po polskich drogach jeździ coraz więcej pojazdów z napędem elektrycznym. Czas na rozwój infrastruktury ładowania, zmiany legislacyjne i odpowiednią politykę gospodarczą, aby Polska wykorzystała swój ogromny potencjał i szanse tkwiące w elektromobilności
Jak wynika z danych Licznika Elektromobilności prowadzonego przez PSPA i PZPM, pod koniec października 2023 r. po polskich drogach jeździły 90 902 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota aut w pełni elektrycznych (BEV – battery electric vehicle) wynosiła ponad 46,8 tys. sztuk, a hybryd typu plug-in (PHEV – plug-in hybrid electric vehicle) nieco ponad 44 tys. pojazdów.
Rok wcześniej – w październiku 2022 r. – zarejestrowanych było w Polsce niecałe 57 tys. elektrycznych samochodów osobowych, w tym ok. 50 proc. z nich – 28,3 tys. sztuk – stanowiły auta w pełni elektryczne (BEV).
Przełomowy AFIR
Prawdą jest, że pomimo szybkiego przyrostu aut elektrycznych w Polsce naszą piętą achillesową jest ciągle infrastruktura ładowania. Pod koniec października 2023 r. w Polsce funkcjonowało 3166 ogólnodostępnych stacji ładowania, obejmujących 6378 punktów. Około 33 proc. stacji obsługiwało także szybkie ładowanie prądem stałym (DC), był to jeden z wyższych wyników w Europie. I choć ich liczba stale rośnie, nadal nie jest to poziom zadowalający.
Jak wynika z najnowszej edycji raportu PSPA „Polish EV Outlook”, 92 proc. publicznych ładowarek w Polsce jest dostępnych wyłącznie odpłatnie. Systematycznie rośnie koncentracja infrastruktury w ramach sieci 13 wiodących operatorów. Posiadają oni 70 proc. wszystkich ogólnodostępnych ładowarek w Polsce. Liderem rynku – z udziałem 19 proc. – pod koniec I połowy 2023 r. była firma GreenWay Polska. Kolejne miejsca zajęły Orlen Charge, Tauron, Noxo oraz Elocity.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right