Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-10-04

Uprawnienie do autoweryfikacji decyzji administracyjnej

Instytucja autokontroli uprawnia organ I instancji do uchylenia lub zmiany wydanej przez siebie decyzji administracyjnej na skutek wniesionego odwołania. Rozwiązanie to z założenia sprzyja przyspieszeniu postępowania. Jeśli jednak jest błędnie stosowane, to może prowadzić do pogłębienia przewlekłości postępowania. Dlatego na szkoleniach pojawią się często pytania dotyczące tej instytucji – odpowiadamy na wybrane z nich. ©℗

O co pytają na szkoleniach

Przekroczenie terminu

problem Organ administracji publicznej dostrzegł możliwość zastosowania instytucji autokontroli. Czy może wobec tego przekroczyć termin do przekazania odwołania wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu, aby wydać decyzję autokontrolną?

odpowiedź Artykuł 133 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) stanowi o tym, że organ I instancji zobowiązany jest przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi odwoławczego w ciągu siedmiu dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowej decyzji w trybie autokontroli (wyrok NSA z 4 września 1981 r., sygn. akt II SA 52/81). Bezsprzeczne jest zatem, iż ze względu na zasadę szybkości postępowania organ I instancji powinien dołożyć wszelkich starań, aby nie przekroczyć terminu z art. 133 k.p.a. Wobec powyższego nasuwają się więc wątpliwości, czy nieprzekazanie w siedmiodniowym terminie przez organ I instancji akt sprawy organowi odwoławczemu i wydanie decyzji autokontrolnej z naruszeniem tego terminu może być uznane za rażące naruszeniem prawa?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00