Porada
Uprawnienie do autoweryfikacji decyzji administracyjnej
Instytucja autokontroli uprawnia organ I instancji do uchylenia lub zmiany wydanej przez siebie decyzji administracyjnej na skutek wniesionego odwołania. Rozwiązanie to z założenia sprzyja przyspieszeniu postępowania. Jeśli jednak jest błędnie stosowane, to może prowadzić do pogłębienia przewlekłości postępowania. Dlatego na szkoleniach pojawią się często pytania dotyczące tej instytucji – odpowiadamy na wybrane z nich. ©℗
O co pytają na szkoleniach
Przekroczenie terminu
problem Organ administracji publicznej dostrzegł możliwość zastosowania instytucji autokontroli. Czy może wobec tego przekroczyć termin do przekazania odwołania wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu, aby wydać decyzję autokontrolną?
odpowiedź Artykuł 133 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) stanowi o tym, że organ I instancji zobowiązany jest przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi odwoławczego w ciągu siedmiu dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowej decyzji w trybie autokontroli (wyrok NSA z 4 września 1981 r., sygn. akt II SA 52/81). Bezsprzeczne jest zatem, iż ze względu na zasadę szybkości postępowania organ I instancji powinien dołożyć wszelkich starań, aby nie przekroczyć terminu z art. 133 k.p.a. Wobec powyższego nasuwają się więc wątpliwości, czy nieprzekazanie w siedmiodniowym terminie przez organ I instancji akt sprawy organowi odwoławczemu i wydanie decyzji autokontrolnej z naruszeniem tego terminu może być uznane za rażące naruszeniem prawa?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right