Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-06-13

Wytyczne prezesa UOKiK, czyli jak informować o obniżkach cen

 

 

Implementacja dyrektywy Omnibus to jedna z największych zmian w polskim prawie ochrony konsumentów. Od prawie pół roku, tj. od 1 stycznia 2023 r., od kiedy obowiązuje ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2581), nie znikają wątpliwości związane ze stosowaniem tych regulacji. Jednym z wprowadzonych znowelizowanymi przepisami obowiązków, który w praktyce sprawił najwięcej problemów, jest obowiązek wprowadzania tzw. ceny omnibusowej. Pomysł ten miał pomóc w walce z tworzeniem fałszywych przecen. W praktyce, nie tylko polskiej, powstało wiele wątpliwości po stronie przedsiębiorców, którzy chcą dostosować się do nowego prawa. Warto podkreślić, że prezes UOKiK zauważył ten problem i opublikował 8 maja wyjaśnienia, w których tłumaczy, jak wdrożyć przepisy dotyczące obniżek cen. Nie sposób dzisiaj znaleźć odpowiedź, czy rzeczywiście udało się wyeliminować wszystkie wątpliwości. Z całą pewnością możemy stwierdzić, że dzięki wyjaśnieniom UOKiK jesteśmy na dobrej drodze. Prezes UOKiK trafnie zauważył specyfikę różnych typów i rodzajów rabatów, jakimi posługują się przedsiębiorcy. Ważne, że polskie wyjaśnienia są znacznie bardziej pogłębione względem wytycznych dotyczących obniżek cen, które wydała Komisja Europejska. Organ niewątpliwie oparł się na unijnym dokumencie, ale to jego wytyczne są o wiele bardziej czytelne, a jednocześnie – rozbudowane. Szeroko posługują się przykładami, które mają ułatwić rozumienie i zasady stosowania poszczególnych rozwiązań. Nie można nie mieć wrażenia, że prezes UOKiK poświęcił znacznie więcej uwagi kwestiom, które w wytycznych Komisji zostały zamknięte w jednym zdaniu. Trudno tego nie zaaprobować. W naszym tekście omawiamy wyjaśnienia prezesa UOKiK, zwracając uwagę na poszczególne problemy przez niego przedstawione. W celu ułatwienia odbioru nowej i z pewnością skomplikowanej tematyki posłużyliśmy się formułą pytań i odpowiedzi. Mamy nadzieję, że to pomoże przedsiębiorcom wprowadzić zasady związane ze stosowaniem nowych przepisów w celu budowania relacji z konsumentami. Warto podkreślić, że o dyrektywie omnibusowej pisaliśmy już w tygodniku Firma i Prawo nr 16 z 24 stycznia 2023 r., „Prawo konsumenckie: dyrektywa Omnibus wprowadza nowy ład”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00