Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2023-06-13

Aby prawnik był prawnikiem, czyli palestra bez wolnej amerykanki

Wręczanie ulotek przypadkowym osobom może być uznane za natarczywe, a stosowanie terminologii sportowej za nielicujące z wykonywaniem zawodu. Zniesienie zakazu reklamy adwokackiej nie oznacza, że wszelkie działanie promocyjne stały się dopuszczalne

Amerykańskie przepisy nie ograniczają praw do nawet bardzo ekspansywnej reklamy usług kancelarii

Wieloletnia dyskusja nad zniesieniem zakazu reklamy usług adwokackich zakończyła się 26 maja 2023 r., kiedy to Naczelna Rada Adwokacka podjęła uchwałę nr 93/2023 wprowadzająca zmiany w Zbiorze zasad etyki adwokackiej i godności zawodu (Kodeks etyki adwokackiej, dalej: KEA). Nowelizacja przepisów była wyczekiwana przez część środowiska, ale też wynikała z konieczności dostosowania polskich przepisów do dyrektywy 2006/123/WE (dyrektywy usługowej).

Konsekwencja tego było już samo odejście od terminu „reklama” i zastąpienie go szerszym zwrotem „informacja handlowa”, które na gruncie wspomnianej dyrektywy jest równoznaczne z pojęciem promocji lub komunikacji marketingowej w rozumieniu nauki o marketingu. Zgodnie z definicją wprowadzoną do par. 23 ust. 2 KEA informacja handlowa oznacza „każdą formę komunikacji mającej na celu promowanie bezpośrednio lub pośrednio usług lub wizerunku adwokata”.

Kluczowa jest godność zawodu

Projektując nowe przepisy, zespół NRA zlecił badania wśród adwokatów oraz ich klientów. Obie grupy zgodziły się co do potrzeby liberalizacji regulacji dotyczących reklamy usług adwokackich, ale niekoniecznie całkowitej liberalizacji. Znalazło to odzwierciedlenie w par. 23 ust. 3 KEA, zgodnie z którym informacja handlowa nie może uchybiać zasadom etyki lub godności zawodu, w szczególności zaś nadal zakazane będzie posługiwanie się informacją handlową spełniającą wyliczone w 13 punktach przesłanki. Ich katalog jest otwarty i zawiera zwroty nieostre. Co więcej, przepisy KEA nie określają wprost, czy dopuszczalna będzie np. reklama w telewizji, wywieszenie billboardu, rozdawanie ulotek itp.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00