Porada
Na jakich zasadach jest prowadzona kontrola ZUS. 4 pytania i odpowiedzi
Stosuje się do niej przepisy nie tylko ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, lecz także prawa przedsiębiorców. W nim też zawarto kilka reguł zabezpieczających interesy płatnika składek
1 Kontroler ZUS zapowiedział, że być może będzie musiał prowadzić czynności po godzinach pracy mojej firmy. Czy to dopuszczalne? Będzie to oznaczało nadgodziny dla moich pracowników.
Zgodnie z art. 52 prawa przedsiębiorców czynności kontrolne wykonuje się w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania przedsiębiorcy. W przypadku gdy przedsiębiorca wskaże na piśmie, że wykonywane czynności zakłócają w sposób istotny jego działalność gospodarczą, konieczność podjęcia takich czynności uzasadnia się w protokole kontroli.
Na szczególną uwagę zasługują regulacje zawarte w art. 51 prawa przedsiębiorców. Wynika z niego, że kontrolę przeprowadza się w siedzibie przedsiębiorcy lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania tej działalności przez przedsiębiorcę. Za zgodą lub na wniosek przedsiębiorcy kontrolę przeprowadza się w miejscu przechowywania dokumentacji, w tym ksiąg podatkowych, innym niż siedziba lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli. Za zgodą przedsiębiorcy kontrola lub poszczególne czynności kontrolne mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu kontroli, w tym przypadku ZUS, jeżeli może to usprawnić jej prowadzenie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right